Bloggintresserade

söndag 29 januari 2017

Tänk om väggar kunde tala...


Eftersom söndagsvädret inte uppmuntrar till något skönare uteliv så satte jag mig och
försökte få lite ordning i bildarkivet istället. Ja sen fastnade jag här, bland bilderna på
ödehuset på Öland. Jag har visat det förut, jag vet, men det tål att visas en gång till.
En plats, ett hus, där klockan bara stannade, tiden tog slut och någon bara
stängde dörren till ett liv och bara gick iväg känns det som...
Kom så går vi runt en sväng!












Det är något med det här huset som jag inte riktigt kan släppa. Det ligger helt
sagolikt vackert, dit många inte hittar på ön. Den vildvuxna trädgården har
en gång i tiden varit välskött, stor som en park och trots sin skruttighet har
huset fortfarande en varm själ, en historia och på det en gedigen stolthet.

Ja tänk om väggar kunde tala...

60 kommentarer:

  1. Åh, jag gråter nästan av förtvivlan att någon struntat totalt i att vårda detta vackra hus. Vem äger det? För det måste ju ha en ägare? Det borde vara straffbart att bara lämna ett hus vind för våg. Tänk så vackert det varit en gång...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit helt gudomligt vackert...ja någon måste ju äga det, på något vis! Jag hoppas jag gav huset lite rättvisa med att besöka det och visa det här :)
      Kram från Titti

      Radera
  2. ja men hur kan det bara få stå så där och förfalla. Möbler och kakelugnar från sekelskiftet jag döööör så fint. Jag kan ta det och fixa till det om jag bara hade 1 miljon. Härliga bilder jag har sagt det förr och säger det igen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om man bara hade pengarna Pia...jag älskar detta hus!
      Kram!

      Radera
  3. So many nice salvageable doors..etc..wonder who owns it..reminds me a bit of one of the home Wallender looked at..I think:)

    SvaraRadera
  4. Så vackra detaljer!!
    Den där blå dörren kunde få ett nytt hem hos mig, eller tänk att få sätta tänderna i alltihopa och fixa till!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk...det skulle kunna bli såååå vackert! Har förmodligen varit det också en gång i tiden.
      Kram!

      Radera
  5. Åhhhh, stackars huset.... Tänk att där har någon (förmodligen) karl stått med händerna i sidorna och rak i ryggen och betraktat sitt mästerverk... Så tragiskt om han skulle se det nu...:( Hoppas någon villig själ vill ta hand om det på nytt!
    Kram Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja någon byggde det med sin själ och hjärta en gång i tiden. Undrar vad som hände sen...
      Kram till dig!

      Radera
  6. But those walls do talk a little - just not enough to satisfy us because the place is so beautiful and we want to know more! Don't you just itch to restore it? The stove and the elegant chairs tell us that it has enjoyed a good life in the past. Could you manage to find the year on the fragment of newspaper?

    SvaraRadera
  7. I love looking at things that have aged beautifully.

    Have a lovely day.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It´s so beautiful here...a DREAM!
      Love Titti

      Radera
  8. Ja tänk om de väggarna kunde tala... ja på ett ställe kan de ju det, med tidningen menar jag. Man undrar ju varför det skall behöva stå där och förfalla... sorgligt! Men du bjuder på vackra bilder så lite rättvisa får det i alla fall..
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Glad att du gillar huset...
      Kram Titti

      Radera
  9. Visserligen hade jag sett bilderna tidigare, men jisses vilket fantastiskt ställe. Man riktigt ser att det är många andar och livsöden kvar i rummen. :-)
    Fantastiska bilder. Du är duktig du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Det andas historia, en ö, ett liv och ett förfall...
      Kram!

      Radera
  10. That might have been a gorgeous place at one point in time. It sure would nice to re-do that furniture. Great photos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! Yes it´s a great place, full of history...
      Love from Titti

      Radera
  11. Vad en underbar gammal plats ... så mycket historia där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det...en magisk plats!
      Kram Titti

      Radera
  12. Åhhh, det underbara huset. Tänk, tänk om man hade en outsinlig källa av pengar att kunna vädertäta huset för.
    tack igen för bilderna, de sporrar min fantasi :-) Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp en stor pengapåse och tid! Sen så...platsen och huset är helt MAGISK!!!
      Kram Titti

      Radera
  13. I enjoyed these photos of this old building. Great job!

    SvaraRadera
  14. Vilket vackert hus det har varit en gång i tiden och inomhus kan man bara fantisera om när man ser soffan och stolen. Undrar så vad som hänt och varför det är öde... tänk om väggarna kunde tala och att få renovera det!
    Vilken dröm
    gun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns en hel del att upptäcka här...ett öde, ett hus, en historia! Mitt på ön!
      Kram från Titti

      Radera
  15. Det ser ut att ha varit Ett riktigt vackert ställe, så charmigt. Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Vackra bilder men sorgligt att det bara har glömts bort.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  17. Det gör absolut inget att du visar dessa bilder igen för så mycket fantasin sätter igång. Hade mer än gärna satt mina och mannens händer i det för att ta tillbaka själen i det.Det finns begränsningar i det med.Älskar alla dessa gamla hus.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  18. This is such a beautiful place. You have captured it's soul very well with the spots of color and I love the pebble on the windowsill.

    SvaraRadera
  19. Dear Titti,

    Amazing house and has such wonderful features - would be great to see her restored to her former glory. Thanks for showing us.
    Happy Sunday
    hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
  20. Ojojoj! Vilket slöseri med ett så fint hus. Köp det och gör nåt fint av det vetja! Det ju helt ljuvligt ut, men det är klart att en vinst på några miljoner vore ju bra att få först...
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  21. so fantastic Titti...so romantic !
    Gail x

    SvaraRadera
  22. Tänk, jag tänkte faktiskt på övergivna hus när jag körde hem via småvägar från min kurs på veckoslutet. Det är så kittlande för fantasin som vill veta vad som hänt! Jag körde förbi en bondgård där karaktärshuset knappt kunde kallas beboeligt, ladugårdens tak hade rasat in, någon hade försökt lappa det med ett stort plastskynke. Skördetröskan stod kvar på åker, i snöslask. Beklämmande. Man hoppas verkligen att De Rätta Händerna skulle hitta de husen. Som på dina vackra bilder; övergivna hus kan vara sagolikt vackra, och gömmer garanterat en historia värd att berättas.

    SvaraRadera
  23. Så vackert hus! Känner sånt vemod inför ödehus som står och bara förfaller det är sorgligt och samtidigt har de nån slags vackerhet över sig saker som påminner om vad de varit. Tänk hur det skulle sett ut när det beboddes och hur det skulle kunna vara. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk att skaffa sig en tidsmaskin! Bara flytta in när det var som vackrast här...ja det är en DRÖM!
      Kram Titti

      Radera
  24. Det där kunde vara ett fall för Ernst, hihi...coolt ställe.
    Vilka fönster och väggar !!...renoverar man skulle det bli ett fint ställe antar jag ;)
    Fast ibland kan det ju vara så nedgånget att det inte är någon idé att renovera...
    Ha en fin vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog skulle Ernst få till det här, med råge och en stor säck pengar :)
      Kram Titti

      Radera
  25. Vilken potential huset ändå har. Så fint det hade kunnat bli. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli en dröm...men kanske vill det bara vila där på den öländska landsbygden! Vem vet!
      Kram Titti

      Radera
  26. Uha ja hvis væggene kunne tale. Sikke historier vi ville blive beriget med.
    Men dine billeder taler for sig selv. En svundet tid.
    Det hus er da fantastisk med både sjæl og charme.
    Hvem der bare ejede det.....

    Rigtig skøn aften

    Knus
    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vem äger det tro? Det är huset makalös verkligen...på det skönaste stället på ön!
      Kram från Titti

      Radera
  27. Oh, Titti, my heart is hurting for this house, for at one time it must have been a beautiful home, as still evident from its architectural detail, layout, and those thick, gorgeous, stone walls. Thank you for sharing it with us; you have captured its body and its soul.

    Hugs,
    Poppy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, it´s a lovely old house with an amazing story and calmness...
      Love from Titti

      Radera
  28. ÅÅÅ, sånn et fantastisk hus! Tenk at noe sånt kan stå og bare forfalle, så trist.....
    Og så nydelige bilder du tar. Tusen takk for rundreisen i dette huset.
    Ønsker deg en fin start på Februar! Klem fra Signe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att du gillar både hus och rundvandringen där Signe! Ja huset och läget är helt fantastiskt...en lite förfallen dröm!
      Kram Titti

      Radera
  29. Vilket underbart hus. Ett sånt som väl de flesta av oss drömmer om att få renovera men det krävs ju rejäl renovering... Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Och några miljoner på det! Sen är det klart...puh...
      Kram från Titti

      Radera
  30. Vad roligt att du visade detta igen. Gillar bra repriser och minns detta hus. Så synd att det är öde.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt magiskt detta hus...tro mig!
      Kram från Titti

      Radera
  31. Så intressant om väggarna kunde tala och berätta husets historia. Säkert både glädje och sorg. Men så sorgligt när ett hus bara får förfalla och ingen gör något. Men tack för dina fina bilder därifrån !
    Ha det gott Titti !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Marie! Kul att du gillade inlägget (och huset!) igen...det är en dröm...
      Kram Titti

      Radera
  32. Kära Du jag har aldrig varit och hälsat på här. Men på Ölandsvindar är jag varje dag. Hittade Dig hos Rost och Rosor. Hur kan det bara få stå och förfalla. Så fina saker inne med. Är de döda som ägt detta eller. Nu har jag fastnat här .Ven äger detta vet Du.?? Heter det något speciellt.
    Vilken tur att du visade det igen, tusen tack. Skall bara ta min frukost men
    kommer snart igen. kram från Vardagsprat Hajsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vet jag ingenting om detta ställe...det ligger mitt ute i ingenstans på Öland. Ja TÄNK om man kunde få ihop huset historia, när är det byggt, vilka som bott här osv...ska se om jag kan hitta mer om det!
      Kul att du hittade hit!
      Kram från Titti

      Radera
  33. Fina bilder och underbart hus du visar. Om det var mitt skulle jag bara reparera tak, fönster och dörrar och sedan städa ur det och använda det som sommarhus med skavanker och allt. Hoppas att någon tar sig an det innan det är för sent - utan att reparera sönder det.
    Må gott!
    Susanne

    SvaraRadera
  34. So beautiful - this lost place. The old oven - a place to dream.

    Sigrun

    SvaraRadera
  35. Jag tycker alltid tomma byggnader så sorgligt att se de behöver bara lite kärlek och uppmärksamhet. sara x

    SvaraRadera
  36. Känner igen dina vackra foton, men jag kan inte få nog! Jag älskar det här!
    Och du har fångat husets själ, det blir sensuellt och vackert med förfallet.
    En önskan är ändå att någon som du fick och kunde ta hand om det.

    Kram /Cia

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...